RAN Seilforening Kjølbåt Jolle Tur- og havseiling

 • Lyst å seile?     • Jolle     • Entype     • Tur&hav/Regatta     • Anlegg     • Selskapslokaler     • Arkiv     • Om RAN     • Børsen     • Hjem  

 

 

   Arkiv
    - Jubileumsbøker om Ran
    - Frå Verftet til Anglevik - ein 100 år lang flytteprosess
    - Gratulerer med 115-årsdagen!
    - Seilmagasinet om 115-årsjubileet
    - VestNytt om 115-årsjubileet
    - Utbygging i Anglevik 1980-2007
    - Gullalderen 1949-1994
    - Aftenposten 14. mai 1977 om Ran
    - Bergens Tidende 13. mars 1954 om Ran
    - Norsk Idrætsblad 19. mars 1919 om Ran
           



Snarveier:
 Bli medlem



Gullalderen 1949-1994

Hobby i Kragerø i 1949
 

Hobby i Kragerø i 1949

 
Nils Tore Lerøen i Knerten
 

Nils Tore Lerøen i Knerten

 
Tordis Lerøen i Europajolle
 

Tordis Lerøen i Europajolle

 

Det begynte da en gjeng tok med seg RAN båter til Småbåtlandslagsregattaen i Kragerø i 1949. Og vant.

Av Jan Henrik Nordeide



På bildet øverst seiler Knut og Jan Herik Nordeide 470 under NM i Hjeltefjorden i 1977

Perioden fra 1949 til 1994 må betegnes som en gullalder resultatmessig for RAN Seilforening. Utgangspunktet var seiling med Oselvere, populært kalt RAN-båter.

Starten

Det begynte med at RAN stilte med flere båter i Småbåtlandsregattaen i Kragerø i 1949.

Båtene vakte berettiget oppsikt på Østlandet, både fordi de seilte godt og hadde dyktig mannskap. Hobby, seilt av Peder E. Pedersen gjorde en god innsats og vant sin klasse.

H.K.H. Kronprins Olavs pokal

I 1952 arrangerte Bergens Seilforening Småbåtlandsregattaen på Hjellestad. Oselvar 10 kvm var her største klasse og ble vunnet av Sonny, seilt av Harald Bragstad, Ingolf Bragstad og Karl Nordeide. For innsatsen vant de H.K.H. Kronprins Olavs pokal.

Dette var inntil da uten tvil den største bragd noen seilere fra RAN hadde oppnådd.

Men det skulle bli flere.

A-jollene kommer

I 1957 vedtok RAN etter hard diskusjon at det også kunne benyttes andre båter enn Oselvar i RAN. Dette skulle vise seg å være en meget klok beslutning.

Samtidig med dette ble det også dannet en junioravdeling i foreningen. Etter kort tid ble det satt i gang bygging av A-joller i foreningens regi.

Aftenposten hadde introdusert A-jollen i Norge, og inviterte også til årlige Norgesmesterskap i Holtekilen i Oslo. Avisen betalte reise og opphold for deltakerne.

Deltagelsen var begrenset og det ble seilt uttagningsseilaser i Bergens Seilforening og RAN. Mange seilere fra RAN kvalifiserte seg for å delta i NM, og det skulle vise seg at de også gjorde det bra.

Best resultater ble oppnådd av Alf Ragnar Andersen, Jan H. Nordeide og Alte Kaurin Nilsen.

Alf Ragnar Andersen ble den første Norgesmester fra RAN i jolleseiling da han vant eldste klasse i 1958. Jan Henrik Nordeide gjentok bedriften i 1959.

Bygger jolle i stuen

I Oslo ble guttene fra RAN kjent med OK-jollen. Dette var en spennende jolle for de som var ferdig med A-jollen.

Knut Nordeide bygget den første jollen i RAN hjemme i spisestuen på Laksevåg. Da julen nærmet seg måtte jollen ut på altanen, men kom inn igjen etter nyttår og ble da gjort ferdig. Etter hvert kom det flere joller til som selvbyggerprosjekter.

Uten om Knut Nordeide satset bl.a. Niels Tore Lerøen, Per Ove Johnsen, Knut Olaf Pedersen, Jan Henrik Nordeide og Jan Erik Iversen på OK-jollen. Disse ble utover på 1960-tallet hovedstammen av RAN-seilere, som deltok på lokale seilaser og landsregattaen i Horten.

Beste resultat ble oppnådd av Niels Tore Lerøen som vant klassen i Landsregattaen i Horten i 1967. Utvilsomt en stor prestasjon, og Niels ble dermed den første vinner av Landsregattaen i en jolleklasse, hvis vi i denne sammenheng ser bort fra A-jollene.

Til København etter Trapez-joller

I 1968 ble Trapez-jollen, en tomannsjolle med trapes og spinnaker introdusert i Norge.
Introduksjonen skjedde i forbindelse at NRK arrangerte en TV-cup med båter i Oslo.

Her var seilere fra Bergens Seilforening invitert til å delta. RAN-seilerne fikk ingen invitasjon på tross av at RAN på denne tiden utvilsomt hadde de beste jolle-seilerne.

Men båten appellerte til RAN-seilerne, og samme år reiste Jan H. Nordeide med sin Morris Mini med tilhenger til København og fraktet en ny Trapez-jolle til Bergen. Båten var vel ca. dobbel så lang som bilen, men turen gikk uten uhell.

Siden kom flere båter til i RAN og klassen ble utbredt i de fleste foreningene i Bergens-området på begynnelsen av 1970-tallet.

Det skulle vise seg at båten passet bra for RAN-seilerne og Hjeltefjorden viste seg som en ypperlig treningsarena.
Resultatene lot ikke vente på seg, og Brødrene Knut og Jan H. Nordeide vant klassen i landsregattaen i 1969.

I 1972 fulgte Atle Kaurin Nilsen og Knut Nordeide fint opp med å vinne landsregattaen i
Trapez-klassen.

Vil til OL i 470

I 1974 ble det besluttet at 470-jolle skulle være OL-båt i 1976. Igjen så RAN-seilerne mulighetene med Knut Nordeide og Niels Tore Lerøen i spissen. Det ble innkjøpt 2 joller til RAN med tanke på Olympisk deltagelse.

Senere i 1977 og 1978 ble det foretatt felles innkjøp av båter til seilere i RAN og Bergens Seilforening. Jan H. Nordeide, som hadde skaffet seg kunnskap om båter av forskjellig fabrikat, master og seil ordnet alt med bestilling, fortolling, fakturering etc., mens Svein Holmefjord, med velvillig utlån av folkevogn fra Knut Nordeide, sammen med Jon Kjøde, reiste med Seatrans-båt til Frankrike for å hente båtene i 1977.

Norgesmesterskapet i 1975 på Hankø skulle tjene som foreløpig uttagning av tre lag til OL- i 1976. I tillegg ville Norgesmester i Trapez og Fireball, som var utbredt på Østlandet, også være kvalifisert til videre satsning.

Beste resultat i NM 470 ble imidlertid en 5. plass til brødrene Nordeide. De snudde seg imidlertid raskt rundt, lånte en Trapez-jolle i Bergen, kjøpte nye seil og vant Norgesmesterskapet i 1975 suverent på Tysnes.

Dermed var de med blant de 5 lagene som kunne konkurrere om OL-plass i 1976.

Trenger ny båt!

Selve OL-uttagningen skulle finne sted i Kiel og Karlstad våren 1976. Men skulle det være mulighet her måtte det anskaffes ny og bedre båt.

Den gamle båten ble avertert til salgs i Zürich i Sveits, hvor Jan H. Nordeide hadde bodd et par år.

Midt på vinteren i januar 1976 reiste guttene over fjellet i full vinter med båt på tilhenger og videre til Sveits. Her hadde en interessent meldt seg til den gamle båten, som ble overlevert i fullt vintervær.

Dette måtte selvsagt feires og det ble gjort i form av skitur i de Sveitsiske alper.

Deretter gikk turen over Alpene til Milano for å hente ny båt som var bestilt hos Nautivela.

Båten som var av samme type som ble benyttet av det italienske landslaget viste seg å være meget god. Første prøve var Ski-Yachting i Cannes i Januar 1976. Resultatet i seilingen med ny båt ble likevel ikke bedre enn en 24. Plass, men i slalåmrennet ble det 1. Premie. Deretter var det deltagelse i Prinsesse Sofias Cup på Mallorca i Påsken. Her seilte Brødene Nordeide inn en fin 5. plass og mottok premien av, ganske riktig, Prinsesse Sofia og Kong Juan Carlos.

Ett av to krav oppfylt

Med 5. Plassen hadde Brødrene Nordeide oppfylt ett av to av NSF’s krav til OL-deltagelse.

Uttagningsseilasene i april-mai I Kiel og Karlstad gjensto. I Kiel og Karlstad var det 470-felt på ca. 100 båter, og den av de 5 norske som gjorde det best ville være kvalifisert til OL-deltagelse. Vinner ble Morten og Hans Petter Jensen fra Asker, Åser og Walter fra Oslo ble nr. 2 og Brødrene Nordeide endte på 3.plass. Dermed var OL-satsningen over for denne gang.

Men Brødrene Nordeide kom sterkt igjen da de vant NM i 470 i Son i august 1976.

RAN arrangerer NM

I 1977 ble NM for 470 og Gazelle arrangert av RAN i Hjeltefjorden. Det var mange tilreisende båter i begge klasser.

Pressen med Bergens Tidende i spissen og Sportsrevyen med Jon Herwig Karlsen kom også.

For Ran ble arrangementet en stor suksess både sportslig og arrangementsmessig. RAN-seilerne vant begge klasser, Gazelle-klassen ble vunnet av Trygve og Oddvar Nystad og Brødrene Nordeide vant suverent i 470-klassen og vant samtlige seilaser.

Under premieutdelingen i RAN-naustet sto stemningen i taket og søndag kveld kom begivenheten på Sportsrevyen. Bergen Tidende hadde fyldige reportasjer fra seilasene og
hadde bilde av Brødrene Nordeide på første side av avisen påfølgende mandag.

Ingen OL-deltakelse i 1980

Brødrene Nordeide var fortsatt i bildet for OL-deltagelse i 1980, men resultatene i 1978 ble for dårlig og det tæret på både sportslig og økonomisk og på slutten av 1988 var det definitivt slutt. Senere viste det seg at mange land, deriblant Norge boikottet Olympiaden i 1980.

NM i Oselvar

I 1979 var det igjen Norgesmesterskap i RAN i Oselvar 15 kvm, som hadde fått NM-status.

Finn Totland hadde for anledningen hyret inn Peder Lunde jr. fra KNS som rormann. Utenom Finn var Erling Nesse fra Milde Båtlag og Erling Iversen jr. med som mannskap og de vant NM-tittelen. Mesterskapet var imidlertid helt åpnet til siste seilas, og annenplassen gikk til Regina ved Torolf Holmefjord med mannskap.

Norgesmester i 470

Etter dette skulle det vare helt frem til 1986 før RAN igjen fikk en ny Norgesmester, denne gang representert ved Geir Dahl Andersen og Pål Mc Carthy som vant NM i 470.

Geir Dahl Andersen sammen med Stein Skåland hadde da i en årrekke satt seg skikkelig i respekt i Europa-jolleklassen, og Geir oppnådde i 1984 en sterk 4. Plass i Verdensmesterskapet i denne klassen.

OL i Seoul?

I 1985 bestemte Geir sammen med Pål Mc Carthy seg for å satse på å representere Norge i 470 i Olympiaden i Seoul i 1988.

De la opp et hardt treningsprogram som ga resultater og de vant NM i 1986. I 1987 deltok de i regattaer i Cannes og Mallorca. De deltok også i Kieler-Woche, vant Norgesmesterskapet igjen og fikk også delta i Prøve-OL i Pusan i Sør-Korea, sannsynligvis det fjerneste sted noen RAN-seiler har deltatt i regatta.

Resultatet ble en 11. Plass av 33 startende båter.

Geir Dahl Andersen og Pål Mc Carthy i Hjeltefjorden

I selve uttagningen til OL gikk det imidlertid ikke på skinner, idet Herman Horn Johannessen og Karl Vedeler Jensen ble uttatt til å representere Norge.

Geir har imidlertid fortsatt sin seil-karriere i Oslo og har vunnet NM flere ganger siden i Melges og i Match-seiling og er også blitt lagt merke til som taktiker om bord hos Kong Harald. Geir er således utvilsomt en av de beste seilerne RAN har fostret.

Trdjeplass i VM

Neste OL-satsing for RAN sto Tordis Lerøen for idet hun prøvde å kvalifisere seg til OL i Barcelona i 1992.

I likhet med Geir la hun opp et hardt program med seiling og trening med deltagelse både i Kieler-Woche og Palomas i Spania. Imidlertid ble det Linda Andersen som fikk OL-plassen og som også vant gull i Barcelona.


Tordis satte likevel sterke spor etter seg da hun ble 3 i Verdensmesterskapet i Europajolle både i 1986 og 1989 og vant 2 NM-titler i 470 sammen med Leif Gunnar Sandtorv i 1993 og 1994.

Tordis sammen med Geir Dahl Andersen er og var meget gode ambassadører for RAN og deres prestasjoner på regattabanen henger meget høyt.

Her kan du lese Svein Holmefjords historier fra seksti- og syttitallet!




Utskriftsvennlig versjon


RAN Seilforening, Anglavikvegen 115, 5354 Straume – Org.Nr. 983 884 490 – Kontonr. 9521.66.10068 – post@ranseil.no